a kérdés a hogyan
A gyermekek szeretnek tanulni. Ez tény! Miért veszítjük el ezt a szeretetünket később?
Legalábbis én még nem nagyon láttam olyan kisgyermeket, aki kitartóan ragaszkodott volna ahhoz, hogy ő nem szeretne megtanulni járni, beszélni vagy rajzolni.
Akkor meg mi a különbség, amikor olvasni, írni vagy számolni kell megtanulni az iskolában?
Miért felejtik el a gyerekek szeretni a tanulást? Miért van az, hogy ahogy az iskolai évfolyamok száma nő, sok esetben annyira nő az ellenszenv is az iskola iránt, romlanak a jegyek és egyre több pénzt kell költeni magántanárra. Miért esik nehezünkre felnőttként megtanulni valami újat?
´
Nem értjük miért van ez…
Hiszen megtanultunk magyarul… Miért okoz gondot az idegen nyelv? Megtanultunk rajzolni. Miért okoz gondot később az olvasás, írás vagy a matematika?
Szüleink próbáltak segíteni:
„Kincsem, ne így csináld, hanem úgy! Olvasd el 5-ször ezt az oldalt hangosan! Ne állj fel! Kapcsold ki a zenét!”
Ha nagyon nem megy szép szóval, akkor előbb-utóbb kevésbé szép szóval próbálkoztak. 🙂
Ezeket a módszereket a szüleiktől tanulták és a szüleik is a szüleiktől és ők is a szüleiktől. Néhány tanár is befolyással van tanulási technikánkra, ami azonban nem jelenti azt, hogy az a technika jó.
Azonban sok tanár, a legtöbb iskola, nem is foglalkozik azzal, hogy tanulni tanítson.
Nekik nem ez a feladatuk; ők csak elmagyarázzák a táblánál a Pitagorasz tételt, az emberi szem működését vagy többé-kevésbé élvezetesen ábrázolják a 30 éves háború lefolyását.
Aztán menj haza és tanuld meg! Kialakítunk valamilyen – általában nem túl hatékony- tanulási stílust, ami felnőttkorban is megmarad.
A különböző rossz tanulási technikák és egyéb rossz szokások lelassítják a tanulás folyamatát és ami még rosszabb: megutáltatják a tanulást. Amit meg utálunk, abból meg legritkábban vagyunk jók. Ez kihat a későbbi iskolákra is, sőt egész életükre, hiszen a tanulás manapság élethosszig tartó folyamat: legalábbis viszonylag kevesen mondhatják el, hogy elhelyezkedtem egy munkahelyen, már nem kell semmit tanulnom. Jönnek a szakmai továbbképzések, új számítógépes programok, új nyelvek, esetleg egy teljesen új szakma megtanulása.

Az élethosszig való tanulás ma már nem kérdés…
A kérdés a hogyan…
Ha gyermekként nem tanultunk meg tanulni egész életünkben problémákba fogunk ütközni.
Németországban, több iskolában tanulástechnikai tréninget tartanak a 10-11 éves tanulóknak. Nem véletlenül, hiszen ez az egyik legfontosabb dolog, amit meg kéne tanulniuk a gyerekeknek.
Annak, aki jól tud tanulni, óriási versenyelőnye van másokkal szemben: órákat spórol meg minden nap, órákkal több szabad ideje marad arra, hogy sportoljon, zenét tanuljon, barátokkal legyen, esetleg csak üljön és pihenjen. Az új képességek hatására, gyorsabban jut előre a karrierjében, gyorsabban növekszik a fizetése.
A legnagyobb előny azonban: nem utálja meg a tanulást! Nem érzi feleslegesnek az erre szánt időt, mert az eredmények magukért beszélnek: meg tud szólalni az adott idegen nyelven, javulnak a jegyei, a vizsgaeredményei, előre lép a munkahelyén, nő a fizetése, a cége bevétele.
Lelkesebb lesz és új dolgokat fog tanulni, míg az, aki elavult technikákat alkalmaz, belefásul a tanulásba, eredménytelennek látja, feladja, abbahagyja az iskolát, lemond az előléptetés lehetőségéről, azt állítja; ő ehhez buta, nem képes rá.
Olvasd el a többi bejegyzést is az oldalon vagy töltsd le ingyenes “10 tuti tipp a hatékony tanuláshoz” e-bookunkat, hogy választ kapj a hogyanra. 🙂
[1] adatok forrása: https://www.ksh.hu/oktatas