Hogyan segíts gyermekednek/ tanítványaidnak a tanulásban?

13 éves, félénk kislányként megszeppenve ültem a széken. Velem szemben ott ült az a szakállas, nagy darab bácsi, akinek anyukám fizetett, hogy próbálja a fejembe varázsolni a kémiai rejtelmeit. Próbálta is lelkesen (a végén meg aztán elkeseredetten) elmagyarázni a kovalens kötés szépségeit, de nem sok sikerrel! Én csak bámultam rá… a hatalmas táblázatai, a sok vegyjel, a rengeteg felfoghatatlannak tünő jelzés… Reménytelennek tünt, hogy ezt valahi is megértsem, tehát inkább hol lopva az órára néztem, hogy mikor ér már véget ez a kínszenvedés, néha pedig a padló mintázatát tanulmányoztam elmélyedve… 

De mit rontunk el?

Szülőként, magántanárként vagy tanárként sokszor gondolkozunk el azon, hogy hogyan segíthetnénk az anyag gyors elsajátítását.

Leülünk gyermekünkkel, gyakorlunk vele, újra és újra magyarázzuk az anyagot esetleg kreatív tanulási módszerekkel/ mnemotechnikákkal próbálkozunk…

És ha nem használ kétségbeesünk, nem tudjuk mit tehetnénk még.

Pedig az a baj, hogy sokszor az alapok nincsenek meg. Hogyan is lehetne mocsárra erős házat építeni? Hiába építjük akármilyen erős anyagból a falakat, ha az alja süllyed el…

Pygmalion hatás- avagy hogyan legyen okosabb

Hallottál már a pygmalion hatásról?

Egy tudományos kísérletben 360 diák vett részt a tanáraikkal együtt az általános iskola első 6 osztályából. Év elején megmérték minden egyes gyermeknek az intelligencia szintjét, majd teljesen véletlenszerűen, függetlenül a teszt eredményétől kiválasztottak 20 %-ot. A gyermekeknek nem mondtak semmit, a szülőknek sem, de a gyerekek tanárainak azt mondták ezektől a tanulókról, hogy hatalmas fejlődés várható az elkövetkező időben nálunk a teszt eredményei alapján.

A IQ tesztet megismételték 8 hónappal később.

Hogy mi lett az eredmény? Azoknak a gyerekeknek, akikről a tanáraik azt hitték, hogy különlegesek a 2. teszt eredményük ténylegesen sokkal jobb lett, a diákok fele itt több mint 20 pontos IQ növekedést ért el, minden 5. gyermek több mint 30 pontosat. Ez pl. azt jelenti, hogy 100-ról (teljesen átlagos) 130-ra emelkedik, ami viszont már a “zseni” kategória, a lakosság kb. 3 %-a ilyen okos. 

Hogy hogyan lehetséges ez? A tanárok hittek bennük, hitték hogy okosak, hogy kivételesek. Nagy valószínűséggel úgyis bántak velük, mint a rájuk bizott hímes tojással. Különösen figyeltek rájuk, talán jobban neki magyaráztak, talán többször őt szólították fel, amikor látták tud valamit. És egy idő után biztos hogy a gyerekek is megérezték ezt a hitet és elkezdtek hinni saját magukban.

És ez az alap.

Ahogy 13 éves diákként ott ültem a tanító bácsival szemben, minden bonyolultnak tűnt. Úgy éreztem ehhez én buta vagyok. Nem gondoltam, hogy erre én képes lehetek. Ha meg úgyis lehetetlen, akkor inkább meg sem próbálom. Feladtam, mielőtt elkezdtem volna.

Hogyan szabadítsd ki gyermekedet az ördögi körből

A legnagyobb baj, ha egy gyermek nem tanul jól, hogy nem hisz magában. Hogyan is hinne, hiszen mindig rossz jegyeket szerez.

Ennél azonban rosszabb, hogy a környezete, tanárai is elkönyvelik “butának”. 

Az iskolákban mindig vannak jó tanulók és rossz tanulók. Ha egy jó tanuló felel, és véletlenül nem tud valamit, akkor a tanár jobban próbál esetleg segíteni neki, gondolván, hogy biztos tudja csak rossz passzban van. Ha egy rossz tanulónál történik ugyanez, akkor esetleg csak leszögezi, hogy ezt sem tudja. Ez teljesen normális emberi tulajdonság; várjuk, hogy valami történni fog (jó felelet vagy semmit nem tud) és aztán megpróbáljuk úgy igazítani a dolgokat, hogy azt következzen be, amit vártunk.

Mindez a gyermekek számára viszont nagyon megnehezíti azt, hogy kitörjenek a megszokott szerepből.

Azért mégiscsak segíthetsz neki.

  • Lépésenként haladj, keress olyan feladatot, amit biztos tud (akkor is, ha ez esetleg két évfolyammal az ő szintje alatt van), hogy erősödjön az önbizalma.
  • Egyre nehezítsd a feladatokat.
  • Dicsérd meg, ha jól tud valamit.
  • Ne vidd túlzásba, de erősítsd benne folyamatosan, hogy ha szorgalmas, akkor meg tudja csinálni.

A gyermekek befolyásolhatóak. Ha valamit mondanak nekik- főleg ha olyan akiben megbíznak, akire felnéznek- akkor elhiszik. És ha valamit elhisznek, úgy fogják tudatosan vagy tudat alatt alakítani a dolgokat, hogy ennek a hitnek megfeleljen. Hiszen a gyerekek is emberek!

Kapcsolódó bejegyzések
Hogyan legyen sikeres az iskola első 4 éve?

Évente 4 millió forint. Ennyivel keresnek többet jelenleg az egyetemet végzettek a szakiskolát végzetteknél. Szülőként fontos nekünk gyermekünk jövője. Azt Tovább

7 tipp, hogyan szerettesd meg gyermekeddel az olvasást

Már gyermekként is könyvmoly voltam, tiniként sokszor olvastam egész éjszakákat végig, így ez a téma először kisfiamnál lett fontos, aki Tovább

Hogyan tanuljunk “problémás” gyerekkel?

Néhány gyereknek könnyebben megy az iskola, néhánynak nehezebben, néhány már óvodáskorban könnyedén, szinte magától megtanul olvasni, néhánynál ez még az Tovább

Változhat az intelligencia szint?

Sokáig gondolta azt mindenki, hogy az intelligencia egy velünk született tulajdonság, amin nem tudunk változtatni; van, aki okosnak született és Tovább

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..