Elveszti a sapkáját, sálját, iskolai dolgait, kulcsát? Elfelejti (felírni) a házi feladatát? Nyugtalan, nem tud a helyén megmaradni, közbeszól, amikor nem kéne, csacsog egyfolytában? Bámul ki az ablakon, álmodozik, észre se veszi, hogy ha valaki hozzászól? Mire bemegy a szóbába elfelejti mit is kéne csinálnia?
Lehet, hogy a Te gyermeked is figyelemzavaros vagy hiperaktív? Esetleg csak az átlagosnál kevésbé tud koncentrálni vagy nagyobb a mozgásigénye és ez okoz nehézséget?
Sok apró bosszúságot okozhat a mindennapokban, ha gyermekünk hiperaktív/ figyelemzavaros, de még nagyobb aggódalomra adhatnak okot a lehetséges hosszútávú hatások.
- Ezeknek a gyermekeknek sokszor akad gondja a tanulással, szereznek rossz jegyeket, teljesítenek saját képességeik alatt.
- Nagyobb eséllyel támad gondjuk az iskolatársakkal, nehezebben találnak barátokat.
- Sokszor párosulnak a tünetek más lelki problémákkal is, pl. depresszióval.
Ezért nagyon fontos a betegség időben elkezdett kezelése.
Sokan tagadják, hogy az ADHD (a betegség angol megnevezésének -Attention Deficit Hyperactivity Disorder- a rövidítése egyáltalán létezik, sokan gondolják, hogy csak nevelési problémáról van szó, vagy csak egy divatos kifejezésről, amit a szülők találtak ki korunk Huckleberry Finn-jeire.
Teljesen más a helyzet, ha a saját gyermekünkkel akadnak nehézségek.
A cikkben szándékosan minimumra csökkentettem a “betegség” szó használatát, aminak két fő oka van;
- Egyrészt nagyon sok teljesen egészséges gyereknek is támad gondja a koncentrációval vagy az egyhelyben üléssel. Ők talán sosem érik el azt a szintet, ami az orvosi diagnózishoz szükséges, mégis szeretnék hozzájuk is szólni.
- Az orvosi diagnózis meglehetősen szubjektív. Egy és ugyanazon gyermekről ki lehet tölteni a kérdőívet úgy is, hogy azonnal megkapja a diagnózist és úgyis, hogy ne. Az, hogy melyik szülő, mit ért a “gyakran” alatt, amikor rákérdeznek, hogy gyakran belevág-e a gyermek mások szavába, meglehetősen változó. Ennek következtében rengeteg lehet a hibás diagnózis.
- Az ADHD bár orvosi értelemben betegség, én nem szeretem annak tekinteni. Talán mások ezek a gyermekek, élénkebbek, mozgékonyabbak, esetleg nem ugyanannyi ideig tudnak figyelni, mint mások, talán csak a mai iskolarendszer nem az ő igényeikhez van igazítva. A másság azonban nem jelent betegséget.
De haladjunk szépen sorban….
Mi az ADHD?
Az ADHD gyermekbetegség, ami annyit tesz, hogy első megjelenése a 12. életév elött történik, de nagyon sok esetben- bár a tünetei változhatnak- nem ér véget a felnőttkorba való belépéssel.
Az ADHD-nek 3 alkategóriája van:
- Elsősorban hiperaktív típus
- Elsősorban figyelemzavaros típus
- A kettő együtt
Az első kettő közötti különbséget a pszichológiai egyetemen oktató professzort idézném:
Három gyermek vesz részt a csapatfutóversenyen, ahol egy botot kell átadni a következő résztvevőnek.
- Elindul az első fut, fut, fut, átadja a botot a következőnek- ő volt az adhd nélküli résztvevő.
- Elindul a második: fut, fut, fut- de egyszer csak meglát egy gyönyörű pillangót; mindenről elfeledkezik és csodálva követi szemével a szépséges élőlényt.- ö volt a figyelemzavaros gyermek.
- Elindul a harmadik. Mindenkinél gyorsabban fut, a közönség éljenzik, hangosan biztatják. Hatalmas sebességgel fut, de egy idő után azt veszi észre, hogy az éljenzés megszűnik és a nevét kiabálják és a stop szót… Megáll… Visszanéz és akkor veszi észre, hogy már rég lehagyta csapattársát, de a bot még mindig az ő kezében van…
Mik az ADHD tünetei?
Az ADHD tünetei 3 területen jelentkeznek. A nehézséget az okozza, hogy ezek a tünetek teljesen egészséges gyermekeknél is jelentkezhetnek, de nem olyan mértékben. És nyilván van a kettő között is “valami”: azok a gyerekek, akik orvosi értelemben nem hiperaktívak vagy figyelemzavarosak, de mégis nehezebb velük, mint az átlagos gyerekekkel.
Az ADHD- ban szenvedő gyermekek tehát 3 fő területen térnek el jelentősen társaiktól:
- Koncentrációs problémák: nehezen ül le és koncentrál egy dologra, ez jelentheti akár a játékok gyors váltogatását kisebb korban később inkább a házi feladat megírása vagy az iskolában nyugton ülés jelent gondot, vagyis azok a tevékenységek, amiket valaki más mond meg. Ha végre koncentrál, akkor is minden apróság elvonja a figyelmét. Sokszor az az érzésünk, hogy meg se hallja, amit mondunk, az utasításokat nem követi, vagy csak egy részét végzi el. A holmijait (könyv, ceruza, vonalzó, sapka, sál) gyakran elhagyja, elfeledkezik dolgokról, nem tudja megszervezni a feladatait.
- Impulzív, lobbanékony viselkedés: nem gondolják át a tetteik következményét, egyszerűen csinálják, ami eszükbe jut. Ez a viselkedés pár évesektől elfogadott és természetes, de amikor a 8- 10 évesünk is meggondolás nélkül ugrana le az úttestre, akkor sok szülő kétségbeesik. Mások beszélgetésénél ugyanolyan nehezen várják ki, hogy sorra kerüljenek, ha eszükbe jut valami mondják a mondat közepén.
- Erőteljes nyugtalanság: örökös motoszkálás, lábjárás, izgés- mozgás, ami inkább 8- 10 éves korig van jelen, utána már egyre kevésbé. A gyermek feláll olyan helyzetekben, ahol a nyugton ülést várnánk el, pl. iskolai óra. Ide-oda szaladgál, mászkál.
Fontos, hogy a fenti tünetek nem mindenkinél és nem egyformán van jelen: van, ahol inkább csak a koncentrációs probléma okoz gondot, van ahol mindhárom jelen van.
Nem mindig van probléma: bár általában a tünetek nem csak otthon, hanem pl. az iskolában, óvodában, játszótéren is jelentkeznek, mégis vannak olyan alkalmak, amikor teljesen tünetmentes a gyermekünk. Ezek a kivételes alkalmak lehetnek olyankor, amikor egy új közösségbe kerül vagy amikor valakivel kettesben van.
TÜNETEK CSECSEMŐ ÉS KISGYERMEKKORBAN
Sokszor nem tűnik fel az anyukáknak, de ezek a gyermekek már babakorban is sokszor (nem minden esetben) teljesen mások. Sok esetben csak a második gyermeknél szúr szemet, hogy nála mennyivel egyszerűbb az egész, mennyivel kevesebb probléma jelentkezik.
Erre érdemes figyelni:
- alvási gondok,
- túl sokat sír, “hasfájós”,
- evési és emésztési problémák.
Mindazonáltal ezek még korántsem biztos jelek: sok “problémás” csecsemő lesz később teljesen átlagos gyermek, valamint sok figyelemzavaros és hiperaktivitásos gyerek volt korábban problémamentes kisgyermek.
Éppen ezért 3 éves korig ezekre a jelekre nem lehet ténylegesen alapozni és utána is finoman kell még bánni a diagnózissal.
ÓVODÁSKOR
A figyelemzavar és hiperaktivitás tünetei az óvodáskor előrehaladtával egyre szembetűnőbbé válik, és egyre többször teszi, próbára a szülők türelmét. Különböző tünetek léphetnek fel, pl.:
- Dühkitörések, lobbanékonyság, ingerlékenység
- A határok erőteljes tesztelése, átlépése, nem vesz tudomást a szabályokról
- Nyugtalanság, állandó izgés-mozgás
- Nem kötik le sokáig a játékok, különös gondot jelentenek az olyan játékok, ahol egyhelyben kéne ülni pl. társasjáték
- Sokszor a problémák erőteljesebben jelentkeznek az óvodában, hiszen itt több inger van, ami elvonja csemeténk figyelmét
- Jelentkezhetnek problémák a beszéd és/vagy mozgásfejlődésben, esetleg a kézügyessége van elmaradva a többiek mögött
Ezek a tünetek bizonyos mértékig azonban a normális óvodáskor része, minél kisebb a gyermek, annál nehéz meghúzni a határt, hogy mi az, ami még normális és mi az, ami már a figyelemzavar tényleges jele lehet.
KISISKOLÁSKOR
Itt kezdenek el a problémák szaporodni:
- Nem tud nyugton ülni az iskolában,
- nem figyel oda az órán.
- Testi nyugtalanság, ficánkol, motoszkál a kezével egyfolytában, hintázik a széken
- Folyamatosan problémák jelentkeznek a házi feladat megírásával.
- Nehézség az írás- olvasás elsajátításával és ezáltal az egész iskolától elveszti a gyermek a kedvét
- Agresszív viselkedés
- Önbizalom probléma
TINIKOR
Ebben az időszakban, szerencsés esetben sok minden javulhat, csökken a testi nyugtalanság, kevésbé lesz lobbanékony és a koncentrációval is egyre kevesebb probléma van, habár az átlagnál még mindig elevenebbek, feledékenyebbek lehetnek.
Főleg azoknál a fiataloknál, akik már kicsiként is agresszívek voltak, adod hatnak komolyabb problémák a beilleszkedéssel, a diáktársakkal. Itt jönnek elő fokozottabban olyan problémák is, mint az iskolából való sorozatos lógás, hazudás, lopás esetleg alkohol és drogfogyasztás, cigizés. Pont ezek miatt van nagy jelentősége annak, hogy a problémákat már az elején, minél fiatalabbon kezeljük.
Problémás helyzetek
Vannak olyan helyzetek is, amik az ADHD gyerekeknél nagyon sokszor gondot okoznak, sokkal nagyobb mértékben, mint más családoknál.
Ilyen pl.
- A házi feladat megírása, ami az érintett családok több mint felénél nagy herce-hurcát jelent és akár kétórás elfoglaltságot a 15 perces normális időtartam helyett. Pont ezért tűnik fel sokszor először iskolás korban a probléma.
- Ha az anyuka telefonál
- Ha látogatók jönnek vagy mi megyünk vendégségbe
- Más gyerekekkel való játék közben
- Étkezéseknél
- Lefekvésnél, fürdésnél
- Nyilvános helyeken
- Autóban, főleg kicsit hosszabb utaknál
Az ADHD kezelése
Sajnos, amikor az ADHD kezeléséről van szó, akkor sok orvos egyből a gyógyszert javasolja. A gyógyszer bizonyos esetekben kikerülhetettlen, a hivatalos, nemzetközi ajánlás alapján azonban csak akkor szabadna alkalmazni, ha a különböző alternatívák nem használnak.
Saját véleményem szerint azonban a gyógyszergyártó cégeknek túl nagy profitja van ahhoz, hogy ez ténylegesen így működjön. A legtöbb esetben a gyógyszer tényleg használ a gyerek lenyugszik, tud figyelni, a szülők meg megnyugszanak.
A gyógyszeres kezelésnek azonban különböző mellékhatásai vannak, ami miatt sok szülő más megoldást szeretne találni. A leggyakoribb mellékhatásokhoz tartoznak a fejfájás, az étvágytalanság, a depresszió, növekedési zavar.
A gyógyszer mellesleg nem nyújt végleges segítséget: hatása addig tart, ameddig a gyermek a gyógyszert szedi. Idősebb gyermekeknél az is előfordul, hogy nem szedik be a teljes számukra felírt adagot, hanem drogként, egészséges iskolatársaknak értékesítik.
Az ADHD kialakulása
A legtöbb esetben nem egy oka van a kialakulásnak. Vannak gyermekek, akik hajlamosak rá és ha olyanok a családi és életkörülmények akkor a tünetek valamilyen formában jelentkeznek.
Bár a tünetek súlyosságán lehet nevelési módszerekkel, diétákkal javítani, az is kétségtelen, hogy ezeknek a gyermekeknek az agya máshogy működik. Kutatások egy része a dopamin neurotranszmittert teszik felelőssé, mások az agy szerkezetét: bizonyos agyi részek ezeknél a gyerekeknél kisebbek- a kisebb nem azt jelenti, hogy butább, de mindenképp máshogy működik.
Az ADHD öröklődik. Ha egypetéjű ikrek esetében az egyik testvérnél jelentkeznek a tünetek, akkor a másik testvérnél is 50% az esély a betegségre. Az érintett gyerekek 70-80 %-ának valamelyik szülője is érintett (volt).
Rengeteg szülő akkor ébred rá, hogy ő is figyelemzavaros, amikor a gyermekén keresztül intenzívebben foglalkozik a betegség tüneteivel.
Igen… régen nem volt ADHD, állítják azok, akik az ADHD-t egy divatbetegségnek tartják. Azonban régebben nem létezett még maga a kifejezés se. Az iskola sem olyan volt mint ma, a fontossága is kisebb volt: egy picit járt a gyerek iskolába, aztán jött és segített be a gyümölcs aratásban.
Attól függetlenül rengeteg történetben szerepel “hiperaktív gyerek”, már ha csak az említett Huckleberry Finn-re és Tom Sawyer-re gondolunk, de ki ne emlékezne pl. Nils Holgerssonra is.
Az ADHD gyakorisága
Egyes becslések szerint az amerikai gyermekek 11% az iskolás évei alatt megkapja a diagnózist.
Ha a 11% kissé túlzó is, az ADHD mindenképpen az egyik leggyakoribb gyerekbetegségnek számít. Egyes tanulmányok 5%-ra teszik a súlyosabb tünetekkel rendelkezők számát. Ez minden 20. gyermeket jelenti, vagyis osztályonként 1-2 gyermeket.
A fiúk között jelentősen több az érintett gyermek, aminek két oka lehet.
Az egyik, hogy a lányoknál gyakoribb az ADD, vagyis a figyelemzavar, hiperaktivitás nélkül. Ezek a kislányok ugyanúgy nem tudnak koncentrálni, nehezen megy a házi feladat írás, nem úgy teljesítenek, ahogy a szellemi képességeik alapján elvárható lenne. Mivel azonban nyugton ülnek és nem zavarnak, senki nem foglalkozik velük.
A másik ok, hogy a fiúknál a figyelemzavar is jobban feltűnik. Mivel társadalmilag nem olyan természetes, ha egy fiú túl nyugodt, ezért előbb észreveszik náluk, hogy valami nincs rendben.
ADHD teszt
Figyelemzavaros/ hiperaktív a gyermeked?
Itt most gyorsan letesztelheted. Bár a teszt nem helyettesít egy orvosi kivizsgálást mégis iránymutatót adhat. A kérdőívben azokra a problémákra térünk ki, amiket egy orvos is megvizsgál, mielőtt diagnózist állít fel.
Osztályozd minden kérdést 1-5-ig, hogy mennyire jellemző gyermekedre a következő állítások (1- soha; 2 – néha; 3 – is-is; 4- gyakran; 5- szinte mindig)
- Gyakran feláll tanórán vagy más olyan helyzetekben, amikor nyugton kéne maradnia.
- Nehezen játszik el egyedül, nehéz különböző szabadidős tevékenységekkel lefoglalni.
- Gyakran jár keze-lába összevissza, dobol a lábával vagy a széken csúszkál össze-vissza.
- Sokat beszél.
- Sokszor járkál, rohangál, mászik, akkor is, amikor az alkalom nem megfelelő ehhez.
- Gyakran zavar vagy megszakít másokat, közbeszól, ha valaki telefonál, beszélget, vagy mások játékát zavarja meg.
- Nyugtalannak látszik és ezt a nyugtalanságot szinte nem is lehet befolyásolni.
- Pörög, korához képest meggondolatlanul cselekszik.
- Nehezen tudja kivárni a sorát, pl. játék során, evésnél.
- Sokszor már azelőtt válaszol, hogy a másik végig mondta volna a kérdést.
- Gyakran tűnik úgy, hogy egy álomvilágban él, hogy meg se hallja, ha hozzá beszélnek.
- Feledékeny, elfelejti a házi feladatot (és felírni is), elhagyja az iskolai dolgait vagy különböző ruhadarabokat (sapka, sál).
- Iskolai feladatoknál nem figyel a részletekre, gyakran hibázik, nem olvassa el rendesen a feladatot.
- Könnyű a figyelmét elvonni a feladatáról, a játékról, minden kis dolog, ami a külvilágból jön, megzavarhatja.
- Nem tud hosszú ideig egy dologra koncentrálni.
- A rábízott munkákat, iskolai feladatokat csak hiányosan készíti el, nem fejezi be.
A fenti kérdések közül minél többre válaszoltál 4-es vagy 5-össel, annál valószínűbb, hogy gyermeked is hiperaktív és/ vagy figyelemhiányos.