Minden, amit a figyelemzavarról/ hiperaktivitásról tudni érdemes

Elveszti a sapkáját, sálját, iskolai dolgait, kulcsát? Elfelejti (felírni) a házi feladatát? Nyugtalan, nem tud a helyén megmaradni, közbeszól, amikor nem kéne, csacsog egyfolytában? Bámul ki az ablakon, álmodozik, észre se veszi, hogy ha valaki hozzászól? Mire bemegy a szóbába elfelejti mit is kéne csinálnia?

Lehet, hogy a Te gyermeked is figyelemzavaros vagy hiperaktív? Esetleg csak az átlagosnál kevésbé tud koncentrálni vagy nagyobb a mozgásigénye és ez okoz nehézséget?

Sok apró bosszúságot okozhat a mindennapokban, ha gyermekünk hiperaktív/ figyelemzavaros, de még nagyobb aggódalomra adhatnak okot a lehetséges hosszútávú hatások.

  • Ezeknek a gyermekeknek sokszor akad gondja a tanulással, szereznek rossz jegyeket, teljesítenek saját képességeik alatt.
  • Nagyobb eséllyel támad gondjuk az iskolatársakkal, nehezebben találnak barátokat.
  • Sokszor párosulnak a tünetek más lelki problémákkal is, pl. depresszióval.

Ezért nagyon fontos a betegség időben elkezdett kezelése.

Sokan tagadják, hogy az ADHD (a betegség angol megnevezésének -Attention Deficit Hyperactivity Disorder- a rövidítése egyáltalán létezik, sokan gondolják, hogy csak nevelési problémáról van szó, vagy csak egy divatos kifejezésről, amit a szülők találtak ki korunk Huckleberry Finn-jeire.

Teljesen más a helyzet, ha a saját gyermekünkkel akadnak nehézségek.

A cikkben szándékosan minimumra csökkentettem a “betegség” szó használatát, aminak két fő oka van;

  • Egyrészt nagyon sok teljesen egészséges gyereknek is támad gondja a koncentrációval vagy az egyhelyben üléssel. Ők talán sosem érik el azt a szintet, ami az orvosi diagnózishoz szükséges, mégis szeretnék hozzájuk is szólni.
  • Az orvosi diagnózis meglehetősen szubjektív. Egy és ugyanazon gyermekről ki lehet tölteni a kérdőívet úgy is, hogy azonnal megkapja a diagnózist és úgyis, hogy ne. Az, hogy melyik szülő, mit ért a “gyakran” alatt, amikor rákérdeznek, hogy gyakran belevág-e a gyermek mások szavába, meglehetősen változó. Ennek következtében rengeteg lehet a hibás diagnózis.
  • Az ADHD bár orvosi értelemben betegség, én nem szeretem annak tekinteni. Talán mások ezek a gyermekek, élénkebbek, mozgékonyabbak, esetleg nem ugyanannyi ideig tudnak figyelni, mint mások, talán csak a mai iskolarendszer nem az ő igényeikhez van igazítva. A másság azonban nem jelent betegséget.

De haladjunk szépen sorban….

Mi az ADHD?

Az ADHD gyermekbetegség, ami annyit tesz, hogy első megjelenése a 12. életév elött történik, de nagyon sok esetben- bár a tünetei változhatnak- nem ér véget a felnőttkorba való belépéssel.

Az ADHD-nek 3 alkategóriája van:

  • Elsősorban hiperaktív típus
  • Elsősorban figyelemzavaros típus
  • A kettő együtt

Az első kettő közötti különbséget a pszichológiai egyetemen oktató professzort idézném:

Három gyermek vesz részt a csapatfutóversenyen, ahol egy botot kell átadni a következő résztvevőnek.

  • Elindul az első fut, fut, fut, átadja a botot a következőnek- ő volt az adhd nélküli résztvevő.
  • Elindul a második: fut, fut, fut- de egyszer csak meglát egy gyönyörű pillangót; mindenről elfeledkezik és csodálva követi szemével a szépséges élőlényt.- ö volt a figyelemzavaros gyermek.
  • Elindul a harmadik. Mindenkinél gyorsabban fut, a közönség éljenzik, hangosan biztatják. Hatalmas sebességgel fut, de egy idő után azt veszi észre, hogy az éljenzés megszűnik és a nevét kiabálják és a stop szót… Megáll… Visszanéz és akkor veszi észre, hogy már rég lehagyta csapattársát, de a bot még mindig az ő kezében van…

Mik az ADHD tünetei?

Az ADHD tünetei 3 területen jelentkeznek. A nehézséget az okozza, hogy ezek a tünetek teljesen egészséges gyermekeknél is jelentkezhetnek, de nem olyan mértékben. És nyilván van a kettő között is “valami”: azok a gyerekek, akik orvosi értelemben nem hiperaktívak vagy figyelemzavarosak, de mégis nehezebb velük, mint az átlagos gyerekekkel.

Az ADHD- ban szenvedő gyermekek tehát 3 fő területen térnek el jelentősen társaiktól:

  • Koncentrációs problémák: nehezen ül le és koncentrál egy dologra, ez jelentheti akár a játékok gyors váltogatását kisebb korban később inkább a házi feladat megírása vagy az iskolában nyugton ülés jelent gondot, vagyis azok a tevékenységek, amiket valaki más mond meg. Ha végre koncentrál, akkor is minden apróság elvonja a figyelmét. Sokszor az az érzésünk, hogy meg se hallja, amit mondunk, az utasításokat nem követi, vagy csak egy részét végzi el. A holmijait (könyv, ceruza, vonalzó, sapka, sál) gyakran elhagyja, elfeledkezik dolgokról, nem tudja megszervezni a feladatait.
  • Impulzív, lobbanékony viselkedés: nem gondolják át a tetteik következményét, egyszerűen csinálják, ami eszükbe jut. Ez a viselkedés pár évesektől elfogadott és természetes, de amikor a 8-  10 évesünk is meggondolás nélkül ugrana le az úttestre, akkor sok szülő kétségbeesik. Mások beszélgetésénél ugyanolyan nehezen várják ki, hogy sorra kerüljenek, ha eszükbe jut valami mondják a mondat közepén.
  • Erőteljes nyugtalanság: örökös motoszkálás, lábjárás, izgés- mozgás, ami inkább 8- 10 éves korig van jelen, utána már egyre kevésbé. A gyermek feláll olyan helyzetekben, ahol a nyugton ülést várnánk el, pl. iskolai óra. Ide-oda szaladgál, mászkál.

Fontos, hogy a fenti tünetek nem mindenkinél és nem egyformán van jelen: van, ahol inkább csak a koncentrációs probléma okoz gondot, van ahol mindhárom jelen van.

Nem mindig van probléma: bár általában a tünetek nem csak otthon, hanem pl. az iskolában, óvodában, játszótéren is jelentkeznek, mégis vannak olyan alkalmak, amikor teljesen tünetmentes a gyermekünk. Ezek a kivételes alkalmak lehetnek olyankor, amikor egy új közösségbe kerül vagy amikor valakivel kettesben van.

TÜNETEK CSECSEMŐ ÉS KISGYERMEKKORBAN

Sokszor nem tűnik fel az anyukáknak, de ezek a gyermekek már babakorban is sokszor (nem minden esetben) teljesen mások. Sok esetben csak a második gyermeknél szúr szemet, hogy nála mennyivel egyszerűbb az egész, mennyivel kevesebb probléma jelentkezik.

Erre érdemes figyelni:

  • alvási gondok,
  • túl sokat sír, “hasfájós”,
  • evési és emésztési problémák.

Mindazonáltal ezek még korántsem biztos jelek: sok “problémás” csecsemő lesz később teljesen átlagos gyermek, valamint sok figyelemzavaros és hiperaktivitásos gyerek volt korábban problémamentes kisgyermek.

Éppen ezért 3 éves korig ezekre a jelekre nem lehet ténylegesen alapozni és utána is finoman kell még bánni a diagnózissal.

ÓVODÁSKOR

A figyelemzavar és hiperaktivitás tünetei az óvodáskor előrehaladtával egyre szembetűnőbbé válik, és egyre többször teszi, próbára a szülők türelmét. Különböző tünetek léphetnek fel, pl.:

  • Dühkitörések, lobbanékonyság, ingerlékenység
  • A határok erőteljes tesztelése, átlépése, nem vesz tudomást a szabályokról
  • Nyugtalanság, állandó izgés-mozgás
  • Nem kötik le sokáig a játékok, különös gondot jelentenek az olyan játékok, ahol egyhelyben kéne ülni pl. társasjáték
  • Sokszor a problémák erőteljesebben jelentkeznek az óvodában, hiszen itt több inger van, ami elvonja csemeténk figyelmét
  • Jelentkezhetnek problémák a beszéd és/vagy mozgásfejlődésben, esetleg a kézügyessége van elmaradva a többiek mögött

Ezek a tünetek bizonyos mértékig azonban a normális óvodáskor része, minél kisebb a gyermek, annál nehéz meghúzni a határt, hogy mi az, ami még normális és mi az, ami már a figyelemzavar tényleges jele lehet.

KISISKOLÁSKOR

 Itt kezdenek el a problémák szaporodni:

  • Nem tud nyugton ülni az iskolában,
  • nem figyel oda az órán.
  • Testi nyugtalanság, ficánkol, motoszkál a kezével egyfolytában, hintázik a széken
  • Folyamatosan problémák jelentkeznek a házi feladat megírásával.
  • Nehézség az írás- olvasás elsajátításával és ezáltal az egész iskolától elveszti a gyermek a kedvét
  • Agresszív viselkedés
  • Önbizalom probléma

TINIKOR

 Ebben az időszakban, szerencsés esetben sok minden javulhat, csökken a testi nyugtalanság, kevésbé lesz lobbanékony és a koncentrációval is egyre kevesebb probléma van, habár az átlagnál még mindig elevenebbek, feledékenyebbek lehetnek.

Főleg azoknál a fiataloknál, akik már kicsiként is agresszívek voltak, adod hatnak komolyabb problémák a beilleszkedéssel, a diáktársakkal. Itt jönnek elő fokozottabban olyan problémák is, mint az iskolából való sorozatos lógás, hazudás, lopás esetleg alkohol és drogfogyasztás, cigizés. Pont ezek miatt van nagy jelentősége annak, hogy a problémákat már az elején, minél fiatalabbon kezeljük.

Problémás helyzetek

Vannak olyan helyzetek is, amik az ADHD gyerekeknél nagyon sokszor gondot okoznak, sokkal nagyobb mértékben, mint más családoknál.

Ilyen pl.

  • A házi feladat megírása, ami az érintett családok több mint felénél nagy herce-hurcát jelent és akár kétórás elfoglaltságot a 15 perces normális időtartam helyett. Pont ezért tűnik fel sokszor először iskolás korban a probléma.
  • Ha az anyuka telefonál
  • Ha látogatók jönnek vagy mi megyünk vendégségbe
  • Más gyerekekkel való játék közben
  • Étkezéseknél
  • Lefekvésnél, fürdésnél
  • Nyilvános helyeken
  • Autóban, főleg kicsit hosszabb utaknál

Az ADHD kezelése

Sajnos, amikor az ADHD kezeléséről van szó, akkor sok orvos egyből a gyógyszert javasolja. A gyógyszer bizonyos esetekben kikerülhetettlen, a hivatalos, nemzetközi ajánlás alapján azonban csak akkor szabadna alkalmazni, ha a különböző alternatívák nem használnak.

Saját véleményem szerint azonban a gyógyszergyártó cégeknek túl nagy profitja van ahhoz, hogy ez ténylegesen így működjön. A legtöbb esetben a gyógyszer tényleg használ a gyerek lenyugszik, tud figyelni, a szülők meg megnyugszanak.

A gyógyszeres kezelésnek azonban különböző mellékhatásai vannak, ami miatt sok szülő más megoldást szeretne találni. A leggyakoribb mellékhatásokhoz tartoznak a fejfájás, az étvágytalanság, a depresszió, növekedési zavar.

A gyógyszer mellesleg nem nyújt végleges segítséget: hatása addig tart, ameddig a gyermek a gyógyszert szedi. Idősebb gyermekeknél az is előfordul, hogy nem szedik be a teljes számukra felírt adagot, hanem drogként, egészséges iskolatársaknak értékesítik.

Az ADHD kialakulása

A legtöbb esetben nem egy oka van a kialakulásnak. Vannak gyermekek, akik hajlamosak rá és ha olyanok a családi és életkörülmények akkor a tünetek valamilyen formában jelentkeznek.

Bár a tünetek súlyosságán lehet nevelési módszerekkel, diétákkal javítani, az is kétségtelen, hogy ezeknek a gyermekeknek az agya máshogy működik. Kutatások egy része a dopamin neurotranszmittert teszik felelőssé, mások az agy szerkezetét: bizonyos agyi részek ezeknél a gyerekeknél kisebbek- a kisebb nem azt jelenti, hogy butább, de mindenképp máshogy működik.

Az ADHD öröklődik. Ha egypetéjű ikrek esetében az egyik testvérnél jelentkeznek a tünetek, akkor a másik testvérnél is 50% az esély a betegségre. Az érintett gyerekek 70-80 %-ának valamelyik szülője is érintett (volt).

Rengeteg szülő akkor ébred rá, hogy ő is figyelemzavaros, amikor a gyermekén keresztül intenzívebben foglalkozik a betegség tüneteivel.

Igen… régen nem volt ADHD, állítják azok, akik az ADHD-t egy divatbetegségnek tartják. Azonban régebben nem létezett még maga a kifejezés se. Az iskola sem olyan volt mint ma, a fontossága is kisebb volt: egy picit járt a gyerek iskolába, aztán jött és segített be a gyümölcs aratásban.

Attól függetlenül rengeteg történetben szerepel “hiperaktív gyerek”, már ha csak az említett Huckleberry Finn-re és Tom Sawyer-re gondolunk, de ki ne emlékezne pl. Nils Holgerssonra is.

Az ADHD gyakorisága

Egyes becslések szerint az amerikai gyermekek 11% az iskolás évei alatt megkapja a diagnózist.

Ha a 11% kissé túlzó is, az ADHD mindenképpen az egyik leggyakoribb gyerekbetegségnek számít. Egyes tanulmányok 5%-ra teszik a súlyosabb tünetekkel rendelkezők számát. Ez minden 20. gyermeket jelenti, vagyis osztályonként 1-2 gyermeket.

A fiúk között jelentősen több az érintett gyermek, aminek két oka lehet.

Az egyik, hogy a lányoknál gyakoribb az ADD, vagyis a figyelemzavar, hiperaktivitás nélkül. Ezek a kislányok ugyanúgy nem tudnak koncentrálni, nehezen megy a házi feladat írás, nem úgy teljesítenek, ahogy a szellemi képességeik alapján elvárható lenne. Mivel azonban nyugton ülnek és nem zavarnak, senki nem foglalkozik velük.

A másik ok, hogy a fiúknál a figyelemzavar is jobban feltűnik. Mivel társadalmilag nem olyan természetes, ha egy fiú túl nyugodt, ezért előbb észreveszik náluk, hogy valami nincs rendben.

ADHD teszt

Figyelemzavaros/ hiperaktív a gyermeked?

Itt most gyorsan letesztelheted. Bár a teszt nem helyettesít egy orvosi kivizsgálást mégis iránymutatót adhat. A kérdőívben azokra a problémákra térünk ki, amiket egy orvos is megvizsgál, mielőtt diagnózist állít fel.

Osztályozd minden kérdést 1-5-ig, hogy mennyire jellemző gyermekedre a következő állítások (1- soha; 2 – néha; 3 – is-is; 4- gyakran; 5- szinte mindig)

  1.  Gyakran feláll tanórán vagy más olyan helyzetekben, amikor nyugton kéne maradnia.
  2. Nehezen játszik el egyedül, nehéz különböző szabadidős tevékenységekkel lefoglalni.
  3. Gyakran jár keze-lába összevissza, dobol a lábával vagy a széken csúszkál össze-vissza.
  4. Sokat beszél.
  5. Sokszor járkál, rohangál, mászik, akkor is, amikor az alkalom nem megfelelő ehhez. 
  6. Gyakran zavar vagy megszakít másokat, közbeszól, ha valaki telefonál, beszélget, vagy mások játékát zavarja meg.
  7. Nyugtalannak látszik és ezt a nyugtalanságot szinte nem is lehet befolyásolni.
  8. Pörög, korához képest meggondolatlanul cselekszik. 
  9. Nehezen tudja kivárni a sorát, pl. játék során, evésnél.
  10. Sokszor már azelőtt válaszol, hogy a másik végig mondta volna a kérdést.
  11. Gyakran tűnik úgy, hogy egy álomvilágban él, hogy meg se hallja, ha hozzá beszélnek.
  12. Feledékeny, elfelejti a házi feladatot (és felírni is), elhagyja az iskolai dolgait vagy különböző ruhadarabokat (sapka, sál).
  13. Iskolai feladatoknál nem figyel a részletekre, gyakran hibázik, nem olvassa el rendesen a feladatot.
  14. Könnyű a figyelmét elvonni a feladatáról, a játékról, minden kis dolog, ami a külvilágból jön, megzavarhatja.
  15. Nem tud hosszú ideig egy dologra koncentrálni.
  16. A rábízott munkákat, iskolai feladatokat csak hiányosan készíti el, nem fejezi be. 

A fenti kérdések közül minél többre válaszoltál 4-es vagy 5-össel, annál valószínűbb, hogy gyermeked is hiperaktív és/ vagy figyelemhiányos.

Kapcsolódó bejegyzések
Az élethosszig tartó tanulás ma már nem kérdés..

a kérdés a hogyan   A gyermekek szeretnek tanulni. Ez tény! Miért veszítjük el ezt a szeretetünket később? Legalábbis én Tovább

Hogyan legyen sikeres az iskola első 4 éve?

Évente 4 millió forint. Ennyivel keresnek többet jelenleg az egyetemet végzettek a szakiskolát végzetteknél. Szülőként fontos nekünk gyermekünk jövője. Azt Tovább

Változhat az intelligencia szint?

Sokáig gondolta azt mindenki, hogy az intelligencia egy velünk született tulajdonság, amin nem tudunk változtatni; van, aki okosnak született és Tovább

7 tipp, hogyan szerettesd meg gyermekeddel az olvasást

Már gyermekként is könyvmoly voltam, tiniként sokszor olvastam egész éjszakákat végig, így ez a téma először kisfiamnál lett fontos, aki Tovább

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..