Sokáig gondolta azt mindenki, hogy az intelligencia egy velünk született tulajdonság, amin nem tudunk változtatni; van, aki okosnak született és az is marad, van aki butának és az is marad.
De tényleg így van?
Több kutatás szerint, nem egészen.
Dave Perkins (Harvard) szerint az intelligencia egy része valóban örökölt, nem tudunk vele mit kezdeni.
Az intelligenciát azonban befolyásolják más tényezők is. Ilyen pl. az eddigi tudásunk, tapasztalatunk. Ha valami nem teljesen új, akkor azt könnyebben tanuljuk meg.
Pl. ha tudod, hogy a ház angolul house, akkor a német Haus-t sokkal egyszerűbben fogod megtanulni. Ha valamihez tudod kötni a dolgokat, akkor gyorsabban tudsz új dolgokat tanulni. Vagyis gyakorlat teszi a mestert, minél többet tanulsz, annál gyorsabban fogsz tudni tanulni.

Ami még változni tud Dave Perkins szerint az a módszer, stratégia, amivel gondolkozunk, ahogy tanulunk, ahogy a problémákra keressük a megoldást. Ha nem működik egy gondolkodásmód, akkor egyszerűen el kell lesnünk azoktól, akik ezt jól csinálják. Ha nem boldogulsz a nyelvtanulással, akkor az nem jelenti azt, hogy “nincs nyelvérzéked”, lehet, hogy csak azt jelenti, hogy nem a számodra megfelelő módon állsz neki a tanulásnak. Ha gyermeked rossz matekból, az nem azt jelenti, hogy buta, hanem azt, hogy nem jól próbálja megérteni, majd saját magáról is elhiszi, hogy nem tudja megcsinálni és egyre nehezebb lesz ezen változtatni. Ráadásul mivel az anyagok egymásra épülnek, ezért nagyon nehéz lesz később jól teljesíteni, ha az alapok rosszak: nem fogja tudni a Pitagorasz tételt alkalmazni, ha gondjai vannak a szorzással.
Sajnos a “megfelelő módszer” nem mindig ugyanaz, ahogy mindannyian mások vagyunk, úgy az agyunk is máshogy működik, ezért a számunkra megfelelő módszer megtalálásához idő kell.
10 tuti tipp a hatékony tanuláshoz – ajándék e-book itt
Források:
Vera F Birkenbihl: Sprachenlernen leichtgemacht